VŠE zvyšuje důraz na praxi. Studentům to zjednoduší začátek profesního života

Poslední část debaty projektu #FinŽeny se věnovala vzdělávání nastupující generace lídrů a lídryň. Pozvání přijaly dvě zástupkyně z Vysoké školy ekonomické v Praze - Marcela Zárybnická Žárová, proděkanka pro zahraniční vztahy z Fakulty financí a účetnictví a Barbora Rýdlova, vedoucí Katedry financí a oceňování podniku na Fakultě financí a účetnictví.

Vysoká škola ekonomická jde studentům naproti a zaměřuje se na jejich připravenost do profesního života, proto do své výuky zapojuje možnosti a situace z praxe. Což je pro budoucnost nastupující generaci lídrů a lídryň klíčové. ‚‚ Studentům se snažíme připravovat různé výzvy. Do vzdělání se na VŠE snažíme zabudovávat i příklady a zkušenosti z praxe, možnosti spolupráce s různými institucemi a firmami, které poté mohou studentům zjednodušit následný profesní život, ’’ říká Marcela Zárybnická Žárová. I pro Barboru Rýdlovou, jako profesorku je působení na akadamické půdě obohacující. ‚‚Pokud se potkává profesní a akademická rovina, jsou to činnosti synergické. To, že učím mi do mé profese oceňování, přináší nové možnosti. Být stále v souladu s nejnovějšími trendy, sledovat dění ve vědě, nové přístupy, nové metodologie a nové publikace. To mě posouvá v profesní činnosti a na druhou stranu během mé akademické kariéry, mohu promítat nové podněty z výuky do vědy v praxi, a i škola mi na to nabízí prostor, ’’ říká.


Budoucnost podle všeho nebude snadná, přesto studenti neopouštějí kariérní sny a stále mají nadšení a odvahu. ‚‚ Dnešní generace má entuziasmus a elán. Budeme doufat, že jim to vydrží, jelikož je čekají náročné úkoly dnešní doby, která není jednoduchá. I pro nás, jako pedagogy, je velmi těžké tuto generaci připravit do podmínek, které my neznáme. Naši studenti ale dobře chápou, že nemohou zůstat jen u vysokoškolského vzdělání a musí se rozvíjet stále dál, ’’ vysvětluje Žárová. Podle Barbory Rýdlové se dnešní generace studentů odlišuje od jiných studentských dob tím, že mají velkou škálu možností. ‚‚ Studenti se, ale na jednu stranu musí v osmnácti rozhodnout, co a kam chtějí jít studovat. Je také možné, že díky velkým možnostem nemají takovou trpělivost, jako měla například moje generace, a rádi přesedlávají na jiné aktivity. Přesto ale vidím, že mají velký elán, odvahu a velké sny, ’’ říká Rýdlová.


Fakulta Financí a účetnictví se snaží do své výuky zapojovat, co nejvíce aspektů z praxe. ‚‚ Je to dané tím, že v současné době se na univerzitě neučí pouze znalosti, snažíme se studium velmi dobře implementovat do praxe. Ale je to i o tom, že se studenti naučí nějaké dovednosti, nějaké kompetence, které potom umožňují v průběhu profesního života se neustále učit nové znalosti a být v oboru na špičce.’’ vysvětluje Barbora Rýdlová, která dodává, že právě i to zkoušení by nemělo být založené pouze na encyklopedických znalostí, ale mělo by se orientovat na celou komplexnost a všechny dovednosti studenta.


Podobu zkoušení kompletně změnila i pandemie, která donutila pedagogy zkoušet své studenty přes online komunikaci. Výuka byla tak donucena se ze dne na den zcela zmodernizovat a zdigitalizovat, nyní profesoři a studenti zjišťují, jak je tento způsob studia přínosný či nevhodný. ‚‚ Zkušenost z výuky během pandemie jsem zabudovala i nyní do svých výukových metod. Během těch tří semestrů online výuky jsem se určitě naučila více naslouchat svým studentům a výuku jsem podle mého zjednodušila. Během seminářů kladu více kvízových otázek, díky kterým se více zaměřím na učivo. Podle zpětných vazeb studentů jim to i více pomáhá s přípravou na zkoušku a více je to motivuje učivem se zajímat, ’’ uzavírá Marcela Zárybnická Žárová.


Záznam debaty v rámci živého streamu projektu #FinŽeny naleznete na odkazu zde.