top of page

Když chcete vzhůru, dejte to najevo, mějte mentora a nevynechejte svého šéfa, radí ženám Roman Juráš

Co mohou ženy samy udělat pro to, aby se dostaly do vyšších pozic? Trojitou radu na tuto otázku, která padla v rámci výjimečného setkání #FinŽeny & CEOs, poskytl Roman Juráš, generální ředitel a předseda představenstva Generali České pojišťovny. Krok číslo jedna je být součástí projektu #FinŽeny, řekl nejprve s nadsázkou, aby posléze shrnul své doporučení: sebrat kuráž a ukázat firmě chuť a sílu se posunout výš, mít pro tento cíl mentora či mentorku a bavit se s ním o své ambici a za třetí takovou touhu řešit se svým přímým nadřízeným či šéfem.

Že klade v tomto ohledu důraz na moudrost zkušenějších, potvrdil v jiné části setkání při otázce, jak by reagoval, pokud by jeho třicetiletá dcera dostala nabídku místa generální ředitelky v bance. "Určitě bych ji podpořil, snažil bych se jí předat zkušenosti, které ji předat můžu, ale hlavně bych ji jako třicátnici poslal mezi vás, aby se zeptala na rady, jak se vyhnout chybám, které by případně mohla udělat," řekl Juráš.


Kvóty a víra

Muž v čele největší tuzemské pojišťovny je zároveň pro legislativní podporu vzestupu žen ve firmách v podobě povinných kvót. "Je to taková základní poučka managementu, že co nedokážu měřit, nedokážu ani řídit, takže pokud bychom kvóty neměli, nemůžeme se na to tak přesně zaměřit, dělat plány do budoucna a posouvat toto téma dopředu," vysvětlil svůj postoj. Legislativní opatření, které už přijaly některé státy Evropské unie a směřuje k němu po projednáváních v Evropském parlamentu celá EU, proto považuje za velmi důležitou věc.

Samy o sobě ale podle něj mohou být kvóty i nebezpečné a kontraproduktivní pro hledání rovnováhy ve společnosti. "Mnohem víc je to celé o kultuře. Prostě každý v Generali České ze mě musí cítit, že je to pro mě důležité, že tomu věřím, že to prosazuji. Chtěl bych a měl bych udělat všechno pro to, aby to chápali všichni okolo mě. Aby naši firemní kulturu takto měnili a bylo to znát, ať už hledáme regionální ředitelku nebo manažerku," uvedl Juráš. Z jeho pohledu se to daří a situace ve firmě je dnes jiná, než byla třeba před pěti lety. "Kvóty pomohou, ale daleko důležitější je věřit, věřit v to, že je to dobré a prospěšné. Pak firmy budou šlapat úplně jiným způsobem než v minulosti," shrnul Juráš.


Ženy sobě

Důležitost tématu se sám snaží podtrhovat tím, že ho otevírá, kdykoli k tomu vidí důvod. Příkladem může být firemní obchodní konference, kdy jsou na pódiu samí muži. "Tehdy se ptám, jak jsme k tomu přistoupili, že tam nejsou žádné ženy?" řekl Juráš s tím, že je pro něj principiálně důležité vysílat takové vzkazy dovnitř firmy. Zároveň ale zdůraznil, že všechny velké změny, které se za čtyři roky jeho vedení Generali České pojišťovny odehrály v přístupu k ženám, byly do velké míry poháněny právě jimi samými. "K tomu se přiznávám a jsem za to rád," řekl Juráš.

Velkým tématem a nástrojem podpory žen jsou podle něj také nástupnické plány, pro které má firma vypracován systém a pravidelně se aktualizují tak, aby každá strategická a manažerská pozice měla svého nástupce. Důležitým měřítkem je přitom vybalancovanost a odpovídající zastoupení obou pohlaví. "Musím říct, že právě na základě těchto plánů, které jsme vytvořili, jsme dokázali udělat změny a ženy se nám posunuly do významných manažerských pozic včetně představenstva," řekl Roman Juráš. Generali Česká pojišťovna tak má dnes v představenstvu dvě ženy, stejně tak žena vede penzijní společnost této značky. Otázku nástupnictví je ovšem třeba vzhledem k charakteru pojišťovacího byznysu rozdělit na centrálu a prodejní síť, kde je tento problém ještě markantnější a je třeba ho řešit intenzivněji.



bottom of page