top of page

Čeští zaměstnavatelé by za svůj optimismus zasloužili medaili

Jak se do oblasti personalistiky ve ztížené ekonomické realitě propisují témata jako diverzita, udržitelnost či podpora talentů? A co lze v tomto segmentu očekávat v nadcházejících měsících? Pozvání do dalšího živého streamu projektu #FinŽeny přijali Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka společnosti ManpowerGroup a Ctirad Lolek, HR ředitel Komerční banky.

Klíčový výstup posledního průzkumu ManpowerGroup index trhu práce zní, že optimismus na tomto trhu přetrvává. Podle Rezlerové je to vzhledem k aktuální ekonomické situaci takřka k nevíře. „Situace je složitá na všech frontách - inflace, přerušované dodávky, trvalý nedostatek volných kandidátů na českém trhu práce. Čeští zaměstnavatelé by zasloužili medaili za to, že zůstávají optimisty a chtějí nabírat nové lidi,“ říká Rezlerová s tím, že tendence ale přeci jen naznačuje zmírnění optimismu. „Měříme čtvrtletně a před tímto kvartálem jsme naměřili index na úrovni 19 procent, nyní je to 10 procent. Snížení tedy vidět je, ale pořád zůstáváme na dvouciferné hodnotě,“ těší Rezlerovou.


Ve finančním sektoru Rezlerová pozoruje trend rozsáhlých restrukturalizací, které jdou ruku v ruce se zaváděním digitalizačních a optimalizačních technologií. Kromě úspor je jedním z důvodů i fakt, že zaměstnavatelé shodně popisují, jak obtížné je najít adekvátní zaměstnance. „Dvě třetiny českých zaměstnavatelů uvedly, že nejsou schopni obsadit svá pracovní místa. Hledají tak lidi alespoň s určitými vlastnostmi a dovednostmi a pak do nich investují a rekvalifikují je. Odráží se v tom i trend, že zaměstnavatelé upouští od požadavků na hard skills a zaměřují se na soft skills,“ dodává Rezlerová.


Slova Rezlerové o transformačních procesech uvnitř firem působících ve finančním sektoru potvrzuje i Lolek. „Celá banka je ve velkém procesu transformace, kterému říkáme nová éra bankovnictví, kdy zcela měníme obslužný model pro klienty. Což s sebou nese i velký tlak na HR, protože musíme přeškolovat naše kolegy a kolegyně v pobočkové síti, aby uměli obsluhovat nové technologie. Pro celou síť rozjíždíme takzvaného digitálního mistra, což je projekt na rok, během nějž všichni naši bankovní poradci projdou speciálním školením na nové technologie a aplikace. Druhá věc je, že musíme reagovat na nedostatek pracovních sil speciálně v té technologické oblasti. Přesun finančního světa do světa technologického je zřejmý a potřebujeme lidi v tomto kompetentní. Proto jsme vytvořili systém inkubátorů, v nichž si vychováváme a dovzděláváme lidi, kteří přijdou z trhu,“ představuje projekty Komerční banky Lolek.


Podle Rezlerové je nyní pro zaměstnavatele zásadní, aby nejen investovali do tréninku svých lidí, ale také aby se jim podařilo nalákat zástupce nejmladší generace, „která teď začne masivně přicházet na trh. O této generaci Z, tedy lidech, kterým je do 26 let, panují různé fámy, jací jsou a nejsou a co umí a neumí. My v průzkumu vidíme, že jsou velmi kreativní, umí se přizpůsobit novým věcem, chtějí se učit, jsou to týmoví hráči. To vše jsou pozitiva, s nimiž se dá pracovat“.

Na opačné straně nabídky pracovní síly je pak skupina 55+, v níž je podle zjištění ManpowerGroup stále velký podíl lidí, kteří chtějí být pracovně aktivní i v důchodovém věku. „Zhruba 36 procent zaměstnavatelů říká, že hledá i v těchto vodách. V Česku je milion až milion a půl lidí, kteří jsou blízko té aktivní části populace, ale přitom nepracují. Patří sem i ženy, které jsou na rodičovské, která je u nás velmi dlouhá proti Evropě. Jedná se o 200 tisíc žen, které by mohly pracovat, kdyby jim zaměstnavatel uměl nabídnout takový úvazek, aby je jednak naučil nové věci, jednak aby jim flexibilně nastavil pracovní dobu,“ myslí si ředitelka ManpowerGroup.


Jak vyplývá z výhledu trendů ManpowerGroup, spojuje nastupující generace svou představu ideální pracovní pozice s nejrůznějšími požadavky na zaměstnavatele, jako jsou diverzita, rovnost, inkluze a sounáležitost. Co to znamená pro firemní oddělení HR? „Je třeba na tato témata klást důraz a kdo tak nečiní, měl by začít už dnes. Doplnil bych ještě jednu věc, na niž je tato generace mnohem citlivější než ty dřívější, a to je udržitelnost. Jsem rád, že bankovní sektor je v tomto napřed,“ konstatuje Lolek. Zároveň jej těší, že se Komerční bance daří lanařit zástupce nejmladší generace, kteří v něm budí opačný dojem, než se o nich traduje. „Oceňují spolupráci a podporu kolegů, intenzivní kontakt, takže nežijí jen ve virtuálním světě, cení si flexibility, kterou jim umožňujeme, a také vidím pravý opak toho, co se říká, tedy že nemají ambice a nechtějí pracovat.“


Má na dnešním trhu práce větší sílu nabídka, nebo poptávka? Jak dlouho bude Česko zemí s nejnižší nezaměstnaností v Evropě. A nakolik je pro uplatnění na trhu práce důležitá vlastnost nazývaná learnability? Sledujte video zde.

bottom of page