Kristýna Tupá: Upřímnost k sobě samé je první krok k růstu
- cover-story
- 3. 6.
- Minut čtení: 4
Advokátka Kristýna Tupá působí v advokátní kanceláři Schoenherr. Specializuje se na dluhové financování, podílí se na důležitých transakcích v oblasti akvizičního, nemovitostního a dalšího úvěrování. Kromě transakční praxe se zabývá také oblastí finanční regulatoriky a rozvoje podnikání. O náročné pracovní situace tak nemá nouzi. „V krizových situacích je nejdůležitější spolehlivý tým. Osobně se snažím zachovat klid a situaci řešit. Nemám ráda, když někdo v takových momentech začne panikařit,“ říká Kristýna, která byla zařazena do aktuálního přehledu 131 inspirativních žen ve světě financí projektu #FinŽeny.

Jaké hodnoty považujete za nejdůležitější při své práci a proč?
Určitě spolehlivost a lidskost. S člověkem, který jednu z těchto dvou vlastností postrádá, nejsem dlouhodobě schopná pracovat, i když je sebevíc inteligentní nebo šikovný. Za dobu, co dělám svou práci, jsem zjistila, že nelze pracovat v týmu, kde se jeden na druhého nemůže spolehnout nebo kde se lidé vzájemně nepodpoří, když přijde těžší kariérní nebo osobní období.
Jaká část vaší práce vás nejvíce naplňuje a proč?
Nejvíce mě baví práce s lidmi a hledání nových řešení. Baví mě intelektuální diskuze nad problémem a největší radost mám v momentě, kdy dospějeme k řešení, které je fajn jak z pohledu klienta, tak protistrany. Moje práce je často o vyjednávání podmínek, které jsou co nejvhodnější pro mého klienta, takže se často dostávám do situací, kdy je třeba zachovat klid, povznést se nad problém a snažit se přijít s kompromisním, ale pro klienta stále příznivým řešením. Jindy za mnou zase klient přijde s dotazem, na který zkrátka není žádná jasná odpověď nebo řešení, a hledáme a objevujeme nové způsoby, jak uvést jeho produkt na trh. To mě taky baví, je to taková neprobádaná oblast, která už ani nemá až tolik společného s právem jako spíš se samotným byznysem klienta.
Které dovednosti považujete za klíčové pro úspěch ve vašem sektoru?
Proklientské smýšlení, komerční vnímání problému a jistá míra nápaditosti. Většinu mých klientů nezajímá právní rozbor dané problematiky ani aktuální judikatura. Chtějí co nejefektivněji vyřešit problém tak, aby mohli rozvíjet svoje podnikání. Je důležité být flexibilní a otevřený novým řešením. Jedině tak je podle mě možné v mém sektoru uspět.
Jak jste se naučila pracovat se stresem?
Práce se stresem je podle mě něco, v čem se člověk zdokonaluje v průběhu celé své kariéry. Do jisté míry s ním už samozřejmě pracovat umím, ale stále vidím prostor ke zlepšení. Já se snažím na daný problém nahlédnout z jiné perspektivy a řešit jeden úkol po druhém s tím, že začínám těmi snazšími. Vyhnu se tak pocitu přehlcení, když toho je najednou příliš.
Dalším důležitým aspektem práce se stresem je schopnost delegovat úkoly a důvěřovat svému týmu. Tím, že deleguji úkoly, mohu se soustředit na klíčové oblasti své práce a zároveň poskytnout svému týmu příležitost růst a rozvíjet se.
Máte recept pro rovnováhu mezi pracovním a osobním životem?
Nemám, bohužel i já občas bojuju s tím, že si práci takzvaně nosím domů. Osobně se snažím dodržovat několik zásad, které mi pomáhají udržet si určitou míru rovnováhy a zdravého odstupu. Například o víkendech a večer, když přijdu z práce, se snažím věnovat čas rodině a přátelům a pracovní záležitosti řeším jen v případě, že je to opravdu nezbytné. Vyhýbám se například odpovídání na emaily, které nejsou urgentní.
Velkou roli v udržení rovnováhy pro mě hraje podpora rodiny a přátel. Mám štěstí, že mám ve svém osobním životě chápavé lidi, kteří mě podporují. Díky nim se mi daří lépe zvládat náročné situace a najít si čas na odpočinek a sport.
Jak se vyrovnáváte s neúspěchy nebo krizovými situacemi?
Neúspěchy samozřejmě nejsou příjemné. Nejsem člověk, který by se rád smiřoval s neúspěchy. Jsou ale nevyhnutelné a lidské. Pokud se mi nějaký stane, snažím se z toho poučit. Za důležitější ale považuji, že nemám problém přiznat, že se mi něco nepodařilo podle plánu. Myslím, že je důležité být k sobě upřímný a otevřený, protože to je první krok k tomu, abychom se mohli zlepšovat a růst.
V krizových situacích je podle mého názoru nejdůležitější spolehlivý tým. Já osobně se snažím samozřejmě zachovat klid a situaci co nejdříve vyřešit. Nemám ráda, když někdo v takových momentech začne panikařit. Důležité je podle mě komunikovat otevřeně a efektivně s týmem, aby všichni věděli, co je potřeba udělat a jakým způsobem. Ještě jsem se nesetkala s krizovou situací, kterou by s tímto přístupem nešlo vyřešit.
Kdybyste měla vybrat jednu věc, která vám nejvíce pomohla růst profesně i osobně, co by to bylo?
Mentoring. Krátce potom, co jsem se vrátila ze studií v USA, jsem nastoupila do advokátní kanceláře, kde se mě ujal jeden z předních odborníků na finanční právo u nás. A byl to skvělý mentor. Nebál se předávat své znalosti dalším lidem a navíc to dělal i rád a velmi dobře. Zpětně si stále více uvědomuji, že toto rozhodně není samozřejmost. Díky němu jsem si vytvořila základ znalostí a dovedností, na kterých stavím dodnes.
V současné kanceláři jsem měla opět štěstí na dalšího skvělého mentora, který mě rozvinul ještě jiným směrem. Naučil mě nahlížet na problémy a práci obecně z mnohem více proklientské a komerční perspektivy. Mám obecně štěstí, že mě profesním životem provází mnoho lidí, kteří se mne snaží podpořit a pomoci mi. Toho si skutečně velmi cením a bez toho by to vůbec nešlo.
Co vám přináší radost a energii v pracovním dni?
Lidé, se kterými pracuji. Mám radost, když vidím, jak se členové mého týmu posouvají v tom, co umí, a jak jim samotným dělá radost, když se jim něco podaří. Je příjemné a naplňující cítit, že inspirujete ostatní, aby měli rádi to, čemu se věnují, a stávali se v tom lepšími.
Comments