Ženy a investice? Odvaha roste s věkem
- cover-story
- 7. 4.
- Minut čtení: 3
Aktualizováno: 14. 4.
Češi obecně platí spíše za konzervativní investory. Největší část tuzemských investorů portfolio svých investic rozděluje na bezpečnější a rizikovější část. Takovou investiční strategii volí v Česku 68 procent mužů a 45 procent žen. V případě žen ale existuje podobně významná skupina (40 procent), která investuje výhradně konzervativně, tedy do aktiv s nízkou mírou rizika, zatímco z mužů je to jen 23 procent. Co dalšího vedle defenzivní strategie charakterizuje české investorky? Odpovědi poskytl průzkum NextŽeny, který mezi respondenty s nadprůměrnými příjmy v roce 2023 realizovala advokátní kancelář Havel & Partners a společnost RSM CZ ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos.

V dalším tématickém seriálu projektu #FinŽeny jsme se zaměřili na ženy ve světě investic. V úvodu představujeme výsledky výzkumu sledujícího investiční chování movitých Češek ve srovnání s jejich mužskými protějšky. V dalších dílech hovoříme s Janou Holíkovou, Senior Wealth Managerkou kanceláře One Family Office, a přibližujeme i příběhy a názory dalších úspěšných dam, které to dobře umí s penězi.
Opatrnost ve výběru aktiv je skutečně jedním z hlavních rysů investiční strategie Češek. Konzervativní investování preferují nejčastěji investorky s majetkem ve výši 5 až 20 milionů korun (46 procent) a také investorky ve věku 35 až 44 let (47 procent). Postupně s věkem se strategie mění a investorky starší 55 let (67 procent) častěji své portfolio diverzifikují. „Ženy častěji preferují investice, které jsou prověřené a mají dlouhodobou úspěšnost. Kladou větší důraz na bezpečnost a stabilitu a chtějí mít jistotu, že jejich investice jsou chráněny před výraznými ztrátami. Ženy se ale s věkem více osmělují a získávají jistotu, zatímco muži s věkem kladou větší důraz na menší riziko,“ popisuje David Neveselý z Havel & Partners.
Obecně se Češi dle průzkumu téměř vyhýbají investicím výhradně do rizikových produktů. Takovou strategii volí dvě procenta investorů a investorek. Vůbec neinvestuje osm procent lidí, přičemž mezi ženami tento případ nastává dvaapůlkrát častěji než u mužů.
Motivace je u obou pohlaví obdobná. Nejčastěji Češi chtějí investicemi chránit své prostředky před znehodnocením a zajistit se na stáří. Důležitý je pro obě skupiny také zajištění rodiny. Podle průzkumu přitom muži pociťují odpovědnost za finanční zabezpečení své rodiny častěji (72 ku 53 procentům) a investování je pro ně jedním z nástrojů, kterými se snaží zajistit budoucnost svých blízkých. Podle průzkumu mají muži častěji investice také jako svůj vedlejší příjem nebo investují, protože je to prostě baví a přináší jim to osobní uspokojení.
Cihly nade vše
Muži i ženy nejčastěji ukládají peníze na spořicí účty (82 procent), tři čtvrtiny lidí si také spoří na důchod. Přes 70 procent využívá k ukládání peněz také běžné účty. V tom všem se ženy od mužů neliší. Více než polovina respondentů bez rozdílu pohlaví využívá konzervativní investiční fondy.
Populární jsou u Čechů zejména nemovitosti. Ty označilo 85 procent respondentů za oblast, které investičně věří. Nemovitost má jako investici 75 procent mužů a 58 procent žen. Do budoucna by se ale jejich počet měl zvýšit, třetina žen uvedla, že chce do nemovitostí investovat v příštích letech.
Investorky se v porovnání s muži naopak méně často pouštějí do akciových investic. Ty využívá 38 procent žen, zatímco u mužů je to 64 procent. I tady by se ale do budoucna mohl rozdíl mezi pohlavími snížit, protože 22 procent žen plánuje akcie do svého portfolia zahrnout.
Rozdíl mezi pohlavími je znatelný u rizikových investičních fondů. Investuje do nich pouze pětina investorek, zatímco u mužů je to 44 procent. Ženy také méně ukládají peníze do dluhopisů (29 vs. 39 procent). Jiný pohled mají investoři a investorky na kryptoměny. Ty vlastní pětina investorů, ale jen osm procent investorek. Podle výsledků průzkumu se navíc zdá, že v následujícím období tato čísla nijak výrazně neporostou. Možnost nákupu připouští 16 procent žen a 29 procent mužů.
Oblasti důvěry
Vedle nemovitostí jsou populárním investičním cílem také technologie. Věří jim více než polovina investorů a investorek, přičemž muži preferují tuto oblast častěji (62 procent ku 44 procentům žen). A podobně je tomu i u inovací, ty označuje za perspektivní o 14 procentních bodů více mužů než žen. Investoři v porovnání s investorkami více inklinují k oblasti farmacie a zdravotnictví, komodit či automobilového průmyslu.
Ženy naopak za perspektivní oblasti podle průzkumu označují investice, které jsou v souladu s jejich hodnotami a vidí v nich společenský přínos. Ve srovnání s muži proto více věří investicím do vzdělávání nebo udržitelnosti.
Comentários