Kulturní aspekty byznysu jsou často mnohem složitější než ty právní
- cover-story
- 31. 7.
- Minut čtení: 1
Stále komplexnější zahraniční expanze českých firem souvisí se snahou diverzifikovat tržby a nesázet jen na malý a vysoce konkurenční český trh, říká investorka a zakládající partnerka advokátní kanceláře SEDLAKOVA LEGAL Jana Sedláková.
Coby zakladatelka advokátní kanceláře pomáhající tuzemskému byznysu v jeho přeshraničním rozvoji má Jana Sedláková s tímto typem právních služeb bohaté zkušenosti. A dnes je zúročuje také jako investorka ve světě rizikového kapitálu. Povaha poptávky po tomto právním servisu se podle ní zásadně proměnila. Dřívější export zboží a služeb přerostl v akvizice a v zakládání poboček či společných podniků se zahraničními subjekty. „Mí kolegové nejčastěji pomáhají s kompletním právním a daňovým nastavením expanze. Velkou část práce tvoří strukturování transakcí, aby byly daňově efektivní a bezpečné. Důležitou oblastí je také compliance, ochrana duševního vlastnictví a vyjednávání s lokálními partnery či úřady,“ přibližuje Sedláková v rozhovoru, který vznikl ve spolupráci s projektem #FinŽeny.
Drtivá většina expanze českých firem se týká evropských zemí, SEDLAKOVA LEGAL ale pomáhala i s rozvojem podnikání tuzemské firmy na Madagaskaru a v dalších exotických destinacích. České firmy jsou podle Sedlákové na zahraniční výboje připravené mnohem lépe než v minulosti, nicméně vstup na trh v zemích mimo evropský kulturní okruh je vždy dobrodružnější. „Výzva je jakákoliv mimoevropská kultura. Velice komplikované bývají také státy, kde je pořád vysoká míra razítek, komisí a povolovacích procesů,“ říká Sedláková.
Celý rozhovor, který vyšel na webu Týdeníku Euro, naleznete ZDE.





Komentáře