Začátky projektů pro ženy ve financích i ženy v právu, kterým se věnuje tým agentury Cover Story, byly nejisté. Dnes patří k mezinárodně uznávaným iniciativám, které inspirují i globální hráče jako Bloomberg, říká v rozhovoru jejich zakladatel Jaroslav Kramer. V čem bylo těžké rozjet #FinŽeny? Proč v příštím roce skončí projekt pro právničky? A proč je pro jeho tým důležitější, co se děje pod povrchem než to, kolik likes posbírají na LinkedIn?
V rámci projektu #FinŽeny jsme pro vás připravili další Téma měsíce. Tentokrát se věnujeme pohledu na čtyři iniciativy, které pomáhají posouvat Česko směrem k větší diverzitě. Rozhovory vznikly při přípravě magazínu NextŽeny, který vydává v polovině září Premium Media Group a na jehož obsahu tým projektu #FinŽeny spolupracoval.
Když před pěti lety založil Jaroslav Kramer agenturu Cover Story, neměl se svým týmem jediný kontakt ve finančním světě. Díky unikátnímu přístupu ke komunitě právniček se ale postupně dostal jejich nápad na #FinŽeny do nejvyšších pater klíčových finančních institucí u nás. Dnes zastřešuje Cover Story projekty, které přitahují pozornost Bloombergu i elitních zahraničních konferencí, inspirují největší zaměstnavatele u nás a díky širokému zapojení hlavních hráčů na trhu patří k unikátním počinům i v mezinárodním měřítku. „To, že se tolik klíčových firem sdružuje v rámci jednoho projektu, je skutečně unikátní. To podstatné se ale děje pod povrchem. Tedy podpora, pomoc a rozvoj stovek žen, a to jak v karierní, tak osobní rovině,“ říká v rozhovoru Jaroslav Kramer.
Jak jste se dostal k ženským tématům?
Inspirativní ženské příběhy mě zajímaly už na začátku kariéry v médiích, během působení ve zpravodajství České televize, tedy před více než 16 lety. V rámci pořadu Ekonomika+ jsme tehdy každou středu přinášeli reportáže o výjimečných ženách napříč byznysem i státní správou. Nazvali jsme to Století žen. Když jsem následně přešel do právnického magazínu Epravo, snažil jsem se hledat obdobné příběhy i mezi právničkami. Poprvé jsem tak poznal třeba Lenku Bradáčovou nebo Kateřinu Šimáčkovou. Tehdy vznikl základ pro projekt zaměřený na právničky. Viděl jsem, že pohled na ženy v právnických profesích není stejný jako na muže. Navíc byly mnohdy v ústraní, neměly prostor být více vidět třeba v médiích. A tak jsem v roce 2015, tehdy jako šéfredaktor magazínu Právní rádce, poprvé sestavil přehled Nejvlivnějších právniček u nás.
Jak byl přijat?
Rozporuplně. Mnoho dam se necítilo na to v podobném přehledu být, řada advokátních kanceláří neměla vůli něco podobného komunikovat. Nejednalo se totiž o další z přehledů žen, které chtějí plnit titulní strany. Šel jsem více do hloubky, vytáhl na světlo dámy, o kterých širší veřejnost do té doby neslyšela. Na trhu tak byla určitá nejistota, jak s podobným přehledem naložit.
To nezní jako situace, na které stavět projekt dál…
Byl to risk, ale naštěstí jsem měl podporu tehdejšího vedení mediálního domu Economia. Zkusili jsme, nejprve velmi decentně, ženy spojit i na networkingovém setkání. Povedlo se uspořádat skutečně pozitivní a inspirativní akci, na které jsme se všichni cítili dobře, a tak bylo jasno v tom, že má smysl pokračovat.
Jak jste se od právniček dostali k ženám ve financích?
Poté, kdy před pěti lety vznikla agentura Cover story, jsme chtěli posunout téma právniček ještě dál. Dát jim prostor i v odborné rovině, medializovat témata přínosná i pro muže, zaměřit se také na nastupující generaci. Pracovat s nimi kontinuálně jako s komunitou a ne tak, jak bylo v médiích zvykem – tedy jednou za rok vyhlásit přehled, sejít se nad skleničkou vína a pak se zase odmlčet. To, jak jsme se ke komunitě právniček stavěli, se líbilo Karin Strakové z Generali, která nám nasadila do hlavy myšlenku na obdobný projekt pro ženy ve financích. Paradoxně to byl ale ještě větší risk...
Proč?
Nechtěli jsme jen slepě kopírovat právničky, ale vystavit od základu projekt, který bude primárně přínosný pro ženy ze světa financí. Tedy skupinu, kterou nespojuje jedna profese nebo vystudovaný obor. Současně pro nás bylo podstatné, aby se do projektu zapojila většina trhu, tak jako u právniček. Jenže jsme neměli žádné kontakty. A tak jsme se postupně prokousávali ze spodních pater. Prošli jsme si víc než rokem příprav, kdy jsme dostávali odpověď třeba jen na jeden email z dvaceti. A ještě velmi nedůvěřivý. Přeci jen tu byl Forbes, TOP Ženy Česka. Nikdo nechtěl do třetice obdobný model. Ani my jsme ho nechtěli.
Jak se to zlomilo?
Dostali jsme se po čase k třem členkám představenstev největších bank, tedy k Jitce Haubové z Komerční banky, Daniele Peškové z České spořitelny a Michaele Bauer z ČSOB. Projekt se líbil například také Dianě Rádl Rogerové, která tehdy vedla Deloitte nebo Renatě Mrázové, která v té době působila v Home Credit. Se všemi jsme měli možnost projekt debatovat a dotvořit tak, aby byl přínosný nejen pro ně, ale i pro jejich kolegyně. Každá jedna dáma, která nám věnovala čas, pak přivedla další, třeba Martinu Kneiflovou z EY, Evu Poláchovou z Kooperativy, Helenu Horskou z Raiffeisenbank a další. Vznikla takzvaná Strategic Committee, se kterou dodnes můžeme projekt diskutovat. Zcela zásadní pak bylo, že se přidala Generali Česká pojišťovna, která se stala generálním partnerem projektu, zafinancovala jeho rozjezd a dodnes je ústředním partnerem #FinŽen.
Co jsou tedy hlavní cíle FinŽen?
Rozdělil bych je na původní a „nové“. Ty, které jsme si dali na začátku v roce 2021, byly ve třech oblastech. Aktivizace a networking komunity žen ve financích; veřejná debata s přesahem do celé společnosti; inspirace a ocenění výjimečných osobností ze světa financí. Ty se nám daří průběžně naplňovat. Díky Strategic Committee a zpětné vazbě od žen, které jsou ve #FinŽenách zapojeny, k nim přibyly čtyři nové cíle, které jsme zahrnuli do našich aktivit. A to mít pozitivní dopad na kariéry žen napříč finančním segmentem; dávat ženám bezpečný prostor být mediálně vidět; zapojovat muže tam, kde to dává smysl; no a být umbrella projektem, který aktivně podporuje i další iniciativy.
Kterými klíčovými aktivitami se snažíte tyto cíle naplňovat?
Prvního „nových“ z cílů se snažíme dosáhnout prostřednictvím rozvojového programu Fóra #FinŽen, jehož třetí ročník právě chystáme. V něm se ženy potkávají v rámci menších skupin pod facilitací některé z elitních topmanažerek a sdílí spolu v důvěrném a podporujícím prostředí témata, která jsou pro ně v životě i práci zásadní. Ať už jde o karierní posun, správnou práci s týmem nebo třeba vystoupení na velké konferenci. Vytváří se vazby, které by možná jinak ani nevznikly. Bezpečný mediální prostor se pak snažíme vytvářet zejména v podcastu Women in Finance, který je pro řadu žen vůbec první mediální zkušeností. Zjistí, že není třeba se obávat být více vidět, protože jejich expertiza i profesní cesta mohou být pro další inspirací. No a vidí to také jejich zaměstnavatelé. Ženám nadto vytváříme další příležitosti k mediálnímu zapojení a zviditelnění, například skrz různé přehledy, ankety nebo odborné články.
Co zapojení mužů?
To, že jsou #FinŽeny, a ve výsledku i projekt pro právničky, zaměřené na podporu žen neznamená, že vynecháme muže. Naopak vidíme čím dál tím více synergií, díky kterým mohou být tyto projekty přínosné pro všechny. Tou hlavní výhodou jsou samotná témata, která nosí ženy na stůl. Ať už jde o flexibilní úvazky, potřebu předškolní péče, důraz na téma duševního zdraví nebo mezigenerační spolupráci, jsou to mnohdy právě ženy, které se nebojí za tato témata postavit a dostat je do veřejného prostoru. Ve výsledku jsou pak tato témata přínosná pro nás všechny. Současně vidíme velký dopad debaty #FInŽeny & CEOs, kdy mohou ženy zapojené v našem rozvojovém programu diskutovat s generálními řediteli největších bank a pojišťoven témata, která jsou pro ně podstatná. Nejde o to, že bychom na místě vyřešili například otázku pay gap, ale už jen to, že se možná úskalí kariérní cesty žen dostanou k uším CEOs, je podstatné. Patří jim velký dík za to, že do této platformy jdou, někteří letos dokonce opakovaně.
Co znamená, že chcete být umbrella projektem, který aktivně podporuje i další iniciativy?
To je jedna z věcí, na které si osobně velmi zakládám. Často jsme svědky toho, že proti sobě různé iniciativy brojí nebo nerady spolupracují. My to vnímáme naopak. Chceme podporovat všechny iniciativy, které upřímně usilují o podporu žen. A pokud některá z nich skvěle funguje, radši jí dáme prostor, než abychom se snažili pořádat obdobné aktivity. Dnes takto rádi podporujeme třeba Inspire & Impact Network, Solvo, Momentum nebo D&I Forum. Podporu jsme v minulosti dali i festivalu Všem ženám, konferenci Equal Pay Day a dalším. Jde nám o cíl, ne o to, kdo je pod čím podepsaný.
Sledujete při takové šíři aktivit dopad projektu?
Dopad sledujeme ve dvou rovinách. Jednak v osobní rovině pro samotné ženy ve financích, a pak společenský, ve vztahu k zapojeným firmám. V obou rovinách se ho snažíme monitorovat, i když u osobní roviny je to pochopitelně spíše softovější. Dopad tam běží pod povrchem. Vidíme ale řadu úspěšných příběhů, ke kterým #FinŽeny pomohly. Mnoho propojení i přátelství, která mají pozitivní byznysový dopad. Ženy zapojené v našem projektu si skutečně pomáhají. Není ojedinělé, že nám některá z dam napíše, že jí některá z aktivit projektu velmi pomohla v těžké osobní či profesní situaci. A není ojedinělé, že díky nám některé z dam dostanou větší chuť se objevovat i v předních médiích. To je pro nás zcela upřímně mnohem důležitější, než kolik likes mají jednotlivé posty na sociálních sítích nebo kolik zvučných jmen je na guestlistu našich akcí. To, že měníme pozitivně životy, nás skutečně pohání vpřed.
A korporátní dopad?
Naše modely implementovali například v Kooperativě nebo Komerční bance. V Generali České pojišťovně se díky kontinuální podpoře projektu pozitivně propisují principy #FinŽen do celofiremní kultury, v Moneta Money Bank se vytvořila skupina #FinŽen, která si předává zkušenosti dál… To jsou jen některé z příkladů, které dokládají, že u zapojených firem nejde „jen“ o marketing, ale o skutečnou snahu efektivně podporovat ženy v jejich růstu.
Kolik žen je dnes do #FinŽen zapojeno?
Je to už více než 400 žen a do konce roku přibude dalších více než 100 manažerek, a to díky třetímu přehledu Inspirativních žen ve světě financí. Rozšiřuje se také skupina dam, které do projektu aktivně vkládají svůj čas v rolích facilitátorek rozvojového programu Fóra #FinŽen. Těmto dámám chci nesmírně poděkovat. Věnovaly a věnují projektu ohromné množství času a energie a bez jejich podpory bychom tu dnes nebyli. Zcela zásadní je také to, že se do #FinŽen aktivně zapojila na úrovni nejvyššího vedení majorita trhu. Osm z deseti největších bank i pojišťoven, celá velká čtyřka… Tedy přímí konkurenti. To je skutečně ojedinělé nejenom v Českém, ale i mezinárodním měřítku. Ostatně to byl jeden z důvodů, proč nás letos pro společnou akci na jaře oslovil Bloomberg, který se i pro své další kroky inspiruje naším modelem, nebo proč jsme vzbudili zájem u organizátorů konference Money 20/20. Stranou by nemělo stát ani to, že jsme stále častěji oslovováni s prosbou o doporučení zajímavých žen do konferenčních panelů nebo dokonce na elitní pracovní pozice.
Chcete mezinárodní aspekt #FinŽen posilovat?
Zatím máme v plánu posilovat naši přítomnost na Slovensku, kde jsme před létem uspořádali první akci, právě ve spolupráci s projektem #PRVNÍCH100LET. Doufáme, že se nám povede úspěšně navázat a postupně více propojovat české a slovenské #FinŽeny.
Má kromě zahraničních trhů projekt ještě kam růst?
Rozhodně. Jsme paradoxně teprve na začátku našeho snažení. Doposud jsme šli zejména vertikálně v rámci finančních institucí, a to dost úzkým hrdlem. Je načase rozšířit nejen vertikální záběr, ale také rozhlédnout se více horizontálně. A to díky podkomunitám, v rámci kterých chceme sdružovat ženy napříč trhem - vždy s nějakou vazbou na svět financí. Příkladem je skupina finančních ředitelek, kterou jsme rozjeli společně s KPMG letos v květnu. Obdobně chceme společně s RSM oslovit finanční expertky z technologických firem. Doufám, že brzy přidáme také ženy zajímající se o téma investování. Velkou skupinou jsou ženy ze světa financí, které mají zájem o technologie. V neposlední řadě nás velmi zajímají expertky z regionů.
Ještě zpět k právničkám. Proč letos zahájí svůj poslední ročník?
Příští rok to bude deset let, kdy jsem vydal přehled Nejvlivnějších právniček u nás. Dnes už málokdo zpochybňuje dopad tohoto projektu a vedoucí partneři kanceláří vnímají úspěchy svých kolegyň jako velký přínos pro celou firmu. To před deseti lety neplatilo. Do projektu se za jeho historii zapojila majorita největších kanceláří na trhu a většina z výjimečných žen světa práva v něm dostala svůj prostor. Dokonce jsme měli nedávno možnost být expertním hlasem při výběru ústavních soudkyň. Myslím si proto, že se nám již podařilo změnit mindset v právnické komunitě. Tedy to, že ukazovat inspirativní ženské příběhy je běžný stav, ne výjimka. A proto v příštím roce projekt #PRVNÍCH100LET skončí v tak širokém pojetí, které má. Stále ale budeme právničky podporovat, kde to bude možné. A je velká šance, že si alespoň jednu pořádnou party za rok s právničkami necháme…
Znamená to, že bude prostor na nový projekt pro ženy?
Ne nutně. Samozřejmě budeme stále podporovat ženy a pokud se najde příležitost, kde by naše zkušenosti byly přínosné, rádi se jí chopíme. Kromě #FinŽen pak je stále na růstové trajektorii i náš projekt ta Udržitelnost, který sdružuje téměř čtyři desítky největších firem v Česku, jež se tomuto tématu aktivně věnují. Pokud jde o novinky, zatím bych nechtěl prozrazovat víc, než je nutné, ale namísto nového ženského projektu se spíše díváme směrem k mezigenerační spolupráci, kde jsme ve spolupráci s pojišťovnou Kooperativa nedávno provedli velmi zajímavý průzkum, a také na oblast zdraví, kde vidíme prostor pro inovativní projekty.
Všechny související články v rámci tohoto Téma měsíce najdete zde:
Comentários